Gentagelsernes mester
Den norske dramatiker Fredrik Brattbergs står bag Stillingen. Han kaldes gentagelsernes mester.
Fredrik Brattberg er en flittig dramatiker, hvis værker er oversat til mere end 20 sprog. Han har vundet flere priser, blandt andet Ibsen-prisen. I Tjekkiet, hvor Stillingen havde urpremiere, vandt han Prix Ferdinand Vanek. Fredrik Brattbergs værker bliver sat op verden rundt.
Team Teatret opsatte Stillingen
sidste år var både publikum og
anmelderne var begejstrede
Det er et kendemærke for Fredrik Brattberg at bruge gentagelser i sine stykker.
“Jeg er også uddannet komponist, og der er ingen tvivl om at arbejdet med gentagelser kommer herfra. I musik bliver gentagelser til en del af forløbet, handlingen. Når en melodi vender tilbage, kan den være anderledes, både i toner og i måden den bliver spillet på. Der er sket noget,” siger han.
I Stillingen har Fredrik Brattberg udvalgt én enkelt situation, som han så har ladet hele forestillingen rotere omkring. Som ét tema i et stykke musik, der får lov til at udvikle sig og komme igen i alle mulige variationer. På den måde kommer situationen til at stå endnu tydeligere frem, fordi den lille simple melodi – eller det lille hændelsesforløb – kan ses og opleves på så vidt forskellige måder og fortolkes i mange retninger.
Fredrik Brattberg er meget bevidst om, at hans ord i manuskriptet blot er første skridt.
“Ligesom når musikere spiller musik på forskellige måder, vil skuespillerne også tolke ordene og give dem noget i fremførelsen. Efter det, er der den tolkning, som kommer hos publikum. Alle ser og hører på sin egen måde,” siger han.
I forhold til andre stykker, som Fredrik Brattberg har skrevet, er det noget særligt, at Stillingen blot fokuserer på en enkel scene. På den måde får netop den scene plads til at folde sig endnu mere ud.
“Et menneske er aldrig bare vredt eller i godt humør. Den nutid vi lever i, bærer fortiden med sig, og de potentielle måder, fremtiden kan udvikle sig på. Der vil måske også være handling, der udvikler sig hos publikum,” siger han.
Med Stillingen var det første gang, et stykke af Fredrik Brattberg sættes op i Danmark.
“Min eneste erfaring med publikum i Danmark er en læsning for en del år siden på Husets Teater af mit stykke “Tilbakekomstene” Det begynder som en tragedie, der går over i komik. Jeg var overrasket over, at publikum også lo i begyndelsen. Bagefter fik jeg forklaringen, at danskere oftere end nordmænd går i teatret for at le. Mens vi slægter på Ibsen, er danskerne mere til Holberg,” siger han.
I Stillingen er der både noget at le af og noget at blive rørt af – og scenografien er nyskabende.
Glæd dig til nyskabende
tankevækkende teater.